church2go.reismee.nl

De kop is eraf!

Het is woensdagavond, we hebben net gegeten. Eindelijk hebben we weer de mogelijkheid om een stukje naar huis te schrijven. We zitten achter de laptop van pastor George Mnisi.

Maandag is meteen het programma al omgegooid. In plaats van een vrije ochtend, zijn we meteen al naar scholen geweest. Een groepje van 5 mensen ging naar een niet christelijke middelbare school, een groep van 10 mensen ging naar een christelijke basisschool. Op de basisschool hebben we een leuke tijd gehad met heel veel lieve, leuke, schattige kinderen. We hebben ze een aantal leuke Nederlandse dingen aangeleerd en hebben we een dramastukje gedaan. Wat opviel was de discipline van de kinderen wat ze bepaald niet erg vonden, maar met alle plezier deden. Hier kunnen wij verwende nuchtere Nederlanders nog heel veel van leren.
Op de middelbare school hebben we het hartdrama gedaan; dit gaat over een meisje dat haar hart aan allerlei verschillende aardse dingen geeft. Ze wordt steeds teleurgesteld en haar hart wordt aan het eind verscheurt, nadat er op gestampt was en het al verkreukeld was. Dan komt Jezus om haar een nieuw, mooi hart te geven. Hier wordt ze wel blij van. De boodschap is dat Jezus je een nieuw hart geeft en je bij Hem je vreugde vindt. Op dit dramastuk werd erg emotioneel gereageerd, dus de boodschap was goed overgekomen! In het gebed vroeg Jouke wie een nieuw hart wilde, zo'n 30 handen gingen de lucht in!

‘s Middags hebben we de eerste sportclinics gehouden, we zijn eerst de wijk ingegaan om de kinderen uit te nodigen en dat hielp erg goed, maar liefst 50 kinderen kwamen er op af! Er werd met vol enthousiasme gevolleybald, gevoetbald, gebasketbald en we hadden ook een drama/dans/muziekgroep wat erg gaaf was. Ook onze afrikaanse -teamvrienden deden geweldig mee, en waren daarnaast ook nog eens erg handig als tolk voor de kinderen die nog geen engels konden. Het was een heerlijke eerste middag , waar we eigenlijk alleen maar van konden dromen. Het liep allemaal heel soepel zonder opmerkelijke dingen.

Dinsdag was een mooie, maar ook erg indrukwekkende dag. ‘s Ochtends zijn we namelijk naar een weeshuis/dagopvang geweest. Het gevoel was heel erg dubbel. Aan de ene kant was het ontzettend mooi om al die kinderen zo te zien lachen, maar aan de andere kant wist je ook dat sommige van deze kinderen geen ouders meer hebben, niemand die er altijd voor ze is. t Een man vertelde het verhaal dat een broer en zijn zusje werden gebracht door hun moeder op een dag. Ze is nooit meer teruggekomen. Ze weten niet waar de moeder nu is, dus ze verzorgen broer en zus in deze dagopvang. Ook hier hebben we weer drama kunnen doen, en de boodschap van Jezus kunnen verkondigen, op een laag drempelige manier.

In de middag hebben we weer clinics gegeven. Dit ging fantastisch. Kinderen waren erg open en enthousiast over wat we te vertellen hadden. Het ging over je hart aan Jezus geven. Het hartdrama werd weer gedaan en ook nu maakte het weer veel indruk. Veel van de teamleden hebben mogen bidden met jongeren die hier zelf om vroegen! Een jongen kwam naar een teamlid toe en vroeg na afloop van het dramastuk: ‘Ik wil mijn hart aan Jezus geven, wil je voor me bidden?'.

Vandaag (woensdag) hebben we onze Afrikaanse vrienden heel erg betrokken in de clinics. Het is namelijk de bedoeling dat zij dit allemaal door gaan zetten. Het kan niet zo zijn dat wij hier twee weken zijn, dan weggaan en eigenlijk maar weinig veranderd is. Wat wij hier komen doen, is onze broeders en zusters hier enthousiast maken om te evangeliseren, en ze een manier laten zien hoe dat kan. Vandaag hebben we hen mee laten helpen in de clinics, en morgen willen we ze hier nog meer verantwoordelijkheid voor geven. Het ging vanmiddag overigens erg goed. Het onderwerp was gebed, en we mochten met veel kinderen bidden. Het was een mooie middag.

Vanochtend gingen we opnieuw naar een weeshuis/dagopvang voor kinderen, toen we daar eenmaal aankwamen, renden er direct 15 kinderen op mijn (Rowen) veel te lange lichaam af om het als een klimtoestel te gaan gebruiken. We hebben daar eerst met de kinderen op het plein gespeeld en kregen daarna een rondleiding door het weeshuis gedeelte. We kregen ook de slaapkamers te zien en daar lag een jongetje ziek op bed, toen we vroegen wat voor ziekte hij had was het antwoord: Aids. Dat was een gebeurtenis dat ik van mijn leven niet meer zal vergeten. We stonden daar rond het bed van het broodmagere jongetje, je zag in iedereen zijn ogen dat het moeilijk te beseffen was wat dat kindje allemaal doormaakt. We hebben met z'n allen voor hem gebeden en hem bemoedigende woorden toegesproken. Maar tegelijk beseften we dat we niks meer dan dat konden doen en dat was best frustrerend, want je gunt dat niemand. Na deze gebeurtenis waar iedereen toch zichtbaar aangeslagen was hebben we voor alle kinderen nog meerdere dramastukjes gedaan met de geweldige medewerking van onze Afrikaanse teamgenoten.

Iedereen die we hier spreken geeft aan dat ze onze aanwezigheid ontzettend op prijs stellen. We bemoedigen ontzettend veel mensen, brengen hoop, brengen liefde, brengen Gods woord. En het klopt, dat dit in Nederland ook moet gebeuren. Maar mensen hier lijden. Ze hebben hoop nodig. Wat we veel horen is dat mensen in het Westen vaak denken zich er wel vanaf kunnen maken met het geven van geld. Maar daar hebben mensen erg weinig aan. Om twee dingen: ze weten niet wat ze met geld moeten, ze hebben mensen nodig, die ze bemoedigen, die voorlichting geven, die hoop brengen. Het tweede is dat ze hier gewoon veel krijgen. Hierdoor zullen ze niet snel gaan werken, ze krijgen het toch wel. Dat veel mensen werkloos zijn, is niet helemaal doordat ze geen werk kunnen krijgen. Veel mensen willen ook gewoon niet werken, en hangen veel op straat, drinken veel en doen weinig. Dit is dus absoluut niet bevordelijk voor het land, zo zal het zich nooit ontwikkelen. Deze mensen kun je het beste helpen door Gods naam te verkondigen.

Morgen gaan we opnieuw naar een basisschool om daar met de kinderen te gaan sporten, en ze over Jezus te vertellen. Vrijdag opnieuw naar de eerder genoemde middelbare school, om daar de sportmiddag te leiden. En zaterdag hebben we een sporttoernooi, kortom nog genoeg te doen en we zijn het hier nog lang niet zat!

We willen U nogmaals vragen om voor ons te blijven bidden want dat hebben we zeker nodig, een gebedspunt wat voor ons heel belangrijk is: energie en kracht. Want als we deze niet hebben zal het ook lastiger worden om Gods machtige evangelie te kunnen overbrengen.

Gods zegen, namens het complete team!

renger en trijnie

Hé geweldig klinkt dat allemaal.
We wilden wel dat we er bij waren. Gelukkig kunnen we het zo een beetje mee beleven.
We bidden voor jullie.
Allemaal Gods zegen toegewenst.
We bidden voor jullie.
Renger en Trijnie

Jellie, Danielle, Mathijs en Klaas

Lieve allemaal,

Wat een gebedsverhoring dat jullie zoveel reactie krijgen en zoveel effect zien bij de jongeren.

Fijn om zoveel te mogen delen. Ook wensen we jullie sterkte om alle diepe indrukken die jullie opdoen te verwerken.

We bidden om kracht voor jullie als team en Gods zegen bij al jullie werk. Ook de groeten aan de afrikaanse team medewerkers en aan George Mnisi.

Elies, Hoe staan je nieuwe afrikaanse jurken? Of heb je je eigen spul al weer terug?

Groeten uit de Violenstraat.

van Danielle, Mama, Mathijs en Papa

Mirjam Haveman

Hallo iedereen,,

wauw.. wat een belevenissen!!
en dan alleen al om te lezen dat jullie zo´n broodmager
jongetje hebben gezien, en verder niks voor hem konden
doen behalve voor hem te bidden..
wat lijkt me dat erg,

en ik zal ook zeker voor jullie bidden!
voor kracht én energie.

Liefs Mirjam.

Klaas en Marga

Lieve teamleden,

Super om lezen hoe God Winsummers gebruikt in het verre Afrika. Mooi en tegelijk indrukwekkend wat jullie meemaken. Houdt vol, we blijven voor jullie bidden.

Nog even een bericht voor de redacteur: we zullen Otto Mekel op de hoogte brengen van zoveel talent binnen de bebouwde kom van Winsum. Wellicht kun je een vast contract krijgen bij het gele krantje!
Ook de groetjes vqn Suzanne. Het gaat goed met haar;

Groetjes, Klaas, Marga en Dion

Willy

Dag allemaal,

Erg leuk en goed om te lezen wat jullie daar meemaken. Een indrukwekkend verhaal en mooi geschreven Rowen! Zo te lezen zijn jullie druk en kunnen doen waar je voor gekomen bent, prijs de Heer!
Veel groeten uit een iets wat fris Winsum.

Gerrarda

Wat hebben jullie gelijk al mooie en indrukwekkende gebeurtenissen achter de rug.
Fijn om je geloof zo te kunnen uitdragen, over Jezus vertellen en zelf daardoor te groeien in je relatie met Jezus.

Nog een fijne tijd in Gods nabijheid.

groetjes uit Buitenpost, speciaal voor Janzoon

Klaas

Ik heb gezien dat er al een aantal foto's geplaatst zijn op de weblogs van ds de Boer. Zie deze link:

en deze :

Mooi om te zien !

Klaas

en deze niet te vergeten:

Klaas

o ja, deze geven een indruk van de dienst op zondag.

Rosanne

Hee AiA Team!
Wat goed om te lezen dat het de rest van de week ook goed verloopt. Het was zo gaaf hoe jullie dinsdag bezig waren. Ik ben blij dat ik jullie site heb gevonden:) Heel veel succes nog en tot zondag in Soshanguve!

ida

Heel fijn om te lezen hoe het met jullie gaat! Het is zeer ontroerend wat er met jullie en met de mensen daar gebeurd. God is bij jullie. We zitten met z'n allen boven op de laptop om maar niets te missen. De foto's zijn helemaal geweldig. Jelmer, al gitaar gespeeld zagen we.We missen je hoor! Gods zegen allemaal !!We bidden voor iedereen daar,speciaal voor dat kleine zieke mannetje.

Tamar

Hoi iedereen,
bijzonder wat jullie daar allemaal meemaken. Heb de foto's ook al even bekeken, echt gaaf dat er zoveel jongeren op af komen! Heel veel succes & plezier daar! Geniet van de tijd dat jullie daar zijn. Groetjes

Klaas P.

indrukwekkend verslag!!
Er wordt gevraagd om kracht en energie. Daar bidden we voor. Maar geliefd team bedenk vooral: Daar is mag in sij woord!!! God zegene jullie.

Ina Boersma

Wat ontzettend gaaf wat jullie daar doen maar wat ook moeilijk, ik kreeg kippevel bij het stukje over het zieke jongetje. Het lijkt me voor jullie erg moeilijk om daar goed mee om te gaan. Maar gelukkig mogen we ook met alle vragen en zorgen naar elkaar en bovenal naar onze Hemelse Vader toegaan.

Wij bidden voor jullie en voor de kinderen in Afrika.
God zij met jullie.

fam. Esenkbrink

mooi om te lezen wat jullie daar allemaal doen.
we wensen jullie heel veel sterkte vooral bij de moeilijke indrukken.
en natuurlijk veel sportplezier.
wy pray for you!

jehudi, ankie, janiek & bert-jan

gert en sjoukje drewes

Weer terug in Nederland, met een goed werkend internet. De hotspot van de camping liet nog wel eens wat te wensen over!
Met tranen in de ogen jullie verslag gelezen! heel veel sterkte bij het verwerken van alles.
We bidden of jullie Gods liefde in Afrika nog meer mogen laten zien en doorgeven.
Gods zegen voor jullie allemaal en een dikke AIA knuffel voor Anke
ook van Kasper , Femke en Willemijn

~~

hallo
ik had een vraag:
dat stukje over dat zieke jongetje
hebben jullie dan niet iets van
als er een God bestaat,
waarom zou hij dan zo'n jong jongetje ziek laten?
Hij kan hem dan toch ook beter maken zodat hij geen pijn meer heeft?
want ik had dat wel heel erg toen ik het las.
en ik ben wel benieuwd hoe jullie daar over denken
alvast bedankt
Liefs ~~

Ida

Ik denk dat het leuk voor Arnoud is om te weten dat het stukje van Klaas P. van zijn vader is. Er zijn nogal wat vaders die Klaas heten! Groetjes Ida

familie de Groot

We vonden het bijzonder om jullie vorige week uit te zwaaien. Bidden voor jullie elke dag aan de hand van de gebedslijst. Zijn er bijzondere dingen, laat het weten! Bemoedigend om het eerste verslag te lezen en fin dat julie daar zijn! We bidden jullie Gods zegen toe en Zijn wijsheid en Kracht!

Frank&Ria